Hur minskar man tyngdkänslan i bäckenbotten?

3 tips, som du direkt kan använda dig av!

#tyngdkänsla #bäckenbotten #avslappning #ärrmassage #överspändhet

· blogg,bäckenbotten,träningstips
Tre tips på hur du minskar tyngdkänslan i bäckenbotten. Tips från Fanny Indola, specialiserad inom kvinno- & bäckenbottenhälsa.

Första gången jag upplevde tyngdkänsla i bäckenbottenmusklerna var första veckorna efter min första förlossning. Då uppstod tyngdkänslan ifall jag stog upp längre än 5 minuter i sträck. Tyngdkänslan försvann genom vila & genom att variera positionerna under dagens lopp.

Tips 1: Minska på tyngdkänslan i bäckenbotten genom att använda dig av tyngdkraften & variera positionerna under ditt träningspass

Ifall du upplever tyngdkänslor efter träning eller mot kvällen, så prova följande tips:

-Testa att utöva avslappningsövningar för bäckenbottenmusklerna, där du tar hjälp av tyngdkraften i övningarna. Ett exempel på en sådan avslappningsövning är barnets position, där du har armbågarna i golvet och höften/rumpan upp mot taket.

-Genom att variera positionerna under träningspasset för attt få kontroll över tyngdkänslan. Variera mångsidigt mellan stående-, sittande-, liggande-, knästående-, sidoliggande-, fyrstående- & magliggande positioner under ditt träningspass. Ibland kan det även justering av hur du utför en övning vara till nytta, för att få bort tyngdkänslan i bäckenbotten.

Efter min andra graviditet led jag av tyngdkänslor när jag hade trappat upp min uthållighetsträning (promenader & löpning) för snabbt. Jag upplevde aldrig tyngdkänslor under ett träningspass, det smög sig alltid på efter ett träningspass eller mot kvällen. Genom att justera intensiteten i träningen, ärrbehandling samt avslappningsövningar för bäckenbotten, så fick jag minskat & bukt på tyngdkänslorna.

Tips 2: Ärrbehandling för episiotomi- & kejsarsnittsärr

Överaktivitet, eller överspändhet i bäckenbotten kan ibland bero på ärrvävnad som spänner på. Då är manuell behandling av ärret och området omkring ärret ett bra sätt att få bättre funktion i vävnaderna, samt minska på tyngdkänslan som då kan ha uppstått pga. trött bäckenbotten (muskler som konstant är spända blir uttröttade i nått skede = tyngdkänsla och urinläckage kan uppstå.)

Det är aldrig för sent för att utföra ärrmassage på ett ärr, oberoende vilket ärr det handlar om! Ärr- & manuell behandling samt rörlighetsträning är därför en viktig del av helheten, när man vill få bukt på orsaken bakom tyngdkänslan.

Ärrbehandling & rörlighetsträning kan du utföra självständigt hemma, eller ta hjälp nån som är specialiserad i detta, för att få individuella tips.

Som aktivt tränande kvinna, bestämde jag mig för att träna bäckenbotten ”slaviskt” efter mina graviditeter. Detta gjorde jag genom att träna bäckenbottenmusklerna ofta, oftast flera gånger varje dag. När jag då gick till en gynekolog för att få hjälp med smärta i bäckenbotten, så fick jag bara höra att ”oj vilket bra knip du har i bäckenbotten!”. Ja, jag kunde spänna bäckenbottenmusklerna bra & hårt, men jag hade ingen aning om hur man avslappnade bäckenbottenmusklerna. Ingen hade ju berättat eller guidat mig till hur viktigt avslappning är!

Bäckenbottenmusklerna är precis som vilka andra muskler som helst i kroppen, de spänns (förkortas) och avslappnas (förlängs).

Tips 3: Lär dig att hitta avslappning i bäckenbotten

Det finns flera sätt att lära sig hitta avslappning i bäckenbottenmusklerna, här är några exempel:

-Spänn & lyft först bäckenbottnet, släpp sedan aktivt bäckenbottnet löst (utan att trycka neråt). Tänk dig att du för dina sittben utåt från varandra.

-Använd din andning för att hitta förlängning och avslappning i bäckenbottenmusklerna.

-Genom rörlighets- & avslappningsövningar hitta avslappning i bäckenbotten samt resten av kroppen.

-Använd dig av olika positioner och ta tyngdkraften till hjälp.

-Hitta avslappning genom aktiva styrkeövningar, där du både spänner och avslappnar bäckenbotten.

-Släpp dina rumpmuskler, mage och ansikte. Tänk avslappning och förlängning i hela kroppen.

Tre tips på hur du minskar tyngdkänslan i bäckenbotten. Tips från Fanny Indola, specialiserad inom kvinno- & bäckenbottenhälsa.

Spara dessa tips & testa dem gärna! Kommentera ifall dessa var till hjälp. Minns, du behöver inte lida av tyngdkänslor i bäckenbotten, det finns mångsidigt hjälp & tips att fås!

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK